Genvägen till fler besökare? Starta en blogg

Content eller “innehåll” är en mycket viktigt del av SEO. Inget ger så stora möjligheter att attrahera besökare till din hemsida. Med en blogg ökar vi sidans avtryck och antal möjligheter för en potentiell kund att landa på hemsidan.

En blogg/kunskapsbank gör det möjligt att visa att du möter Googles krav på E-E-A-T det vill säga att du är en trovärdig expert inom ditt område.

Där har du också möjlighet att visa att du inte bara förstår användaren, du kan också visa att du med dina tjänster/produkter kan lösa användarens problem.

Här kommer 7 SEO-tips hur du kan optimera din blogg för att få fler besökare och möjlighet till nya kunder.

Analysera syftet bakom en sökning

Texterna som publiceras på bloggen ska utgå från vad din publik är intresserad av och vad de vill ha svar på – inte vad du själv vill skriva om.

Inom SEO brukar man prata om något som heter sökintention (“search intent”) dvs vad syftet är när en person genomför en sökning.

Texter som matchar en persons sökintention, är sådana som Google kommer att premiera.

Ett bra sätt att utvärdera detta är att skriva in nyckelfraser för din verksamhet i Google och analysera resultaten. 

Leta efter gemensamma nämnare på top 10-resultaten (gå in på de olika sidorna). Titta till exempel på:

  • Hur långa är texterna som visas på sida 1? Hur många ord innehåller de?
  • Finns det några likheter?
  • Vilken ton har texterna? Underhållande? Informativ? Allvarlig?
  • Hur har de strukturerat sina texter? Hur har de gjort vad gäller underrubriker? Vad finns det för typ av bilder? Videos?

Ett annat tips är att analysera “relaterade sökningar” som visas längst ner i sökresultatet. Det är termer som personer aktivt använder och frågor på sådant som de vill ha svar på.

Tänk på att skriva inlägg utifrån de produkter/tjänster som är mest ekonomiskt lönsamma för dig – givetvis ska de samtidigt vara centrala för verksamheten.

Engagerande sidtitel

En sidtitel (title tag) är den titel som visas i sökresultaten på Google för den specifika sidan (den blå klickbara texten). vi vill att den texten ska vara inbjudande och tydlig.

  • Använd unika titlar för varje undersida (det hjälper både användaren och Google att förstå hur ett inlägg skiljer sig från ett annat)
  • Håll längden på titeln under 60 tecken (om titeln är längre än så kommer Google att klippa av den i sökresultatet).
  • Försök även att inkludera det sökord/begrepp som är mest centralt för artikeln.

Förbättra läsbarheten

För att öka läsbarheten på ditt inlägg:

  • Ha ett radavstånd på 130 – 150 %.
  • Använd underrubriker – på SEO-språk kallade för “h-taggar”
  • Använd “bullet points” för att framhäva det viktiga
  • Använd gärna relevanta bilder/videos/grafer

Använd interna länkar

Interna länkar kopplar samman olika underssidor med varandra på din hemsida. Det gör det lättare för användare att hitta rätt, vilket också ofta leder till att de stannar längre på sidan.

Interna länkar gör det också lättare för Google att förstå innehållet på hemsidan, vilket öka chansen att rätt typ av personer sedan hittar dig.

Ett bra sätt att använda interna länkar är att du i dina blogg-inlägg (där det är logiskt) länkar till produktsidor som är extra lönsamma för din verksamhet.

  • Se interna länkar först och främst som något som kan hjälpa dina besökare att navigera på din blogg/hemsida
  • Tänk på att göra det lätt för användaren att se skillnaden på vanlig text och länk-text.
  • Använd inte heller för många interna länkar, tänk 3-6 stycken per blogg-inlägg.

Uppdaterat och relevant innehåll

Att löpande producera högkvalitativt innehåll är en central del i en framgångsrik SEO strategi.

Detta innebär dock inte att du ständigt behöver skapa nya inlägg. Men du bör ha någon typ av kontinuitet vad gäller nya artiklar, så att det inte blir flera månaders uppehåll mellan inläggen.

Nytt innehåll gör att människor kommer tillbaka till din blogg samtidigt som nya besökare lockas till den. Tänk på att skrivet hjälpsamt och så mycket som möjligt utifrån ett “ni-perspektiv”

Tydliga och enkla kontaktmöjligheter

Att personer läser dina inlägg på bloggen är inte så mycket värt om det inte leder till vidare kontakt.

Tala därför om för läsaren, direkt efter avslutad artikel, hur man kan kontakta dig. Ett bra sätt är att ha ett tydligt kontaktformulär.

Fem kontaktformulär med tydliga och hjälpsamma instruktioner

Hjälp med att skapa innehåll?

Vi kan, som en del i en SEO-kampanj, erbjuda dig hjälp med innehåll, skrivet av en professionell copywriter. Texter som är optimerade för sökmotorer.