Så hittar du rätt SEO-konsult för ditt företag

Digital marknadsföring och kanske speciellt SEO, kan ibland vara lite svårt att greppa. Speciellt då det finns en hel del teknisk jargong som kan göra det svårt för dig som företagare att förstå vad en SEO-konsult gör, vad du faktiskt betalar för och vad du får.  

Vad kännetecknar en duktig SEO-konsult?

En duktig SEO-konsult ska först och främst ta sig tid att lära känna just ditt företag, och sätta sig in i vilka produkter och tjänster som är extra lönsamma.

Om du till exempel är verksam i Stockholm är det viktigt att snabbt undersöka om det är några speciella områden inom Stockholm som är extra viktiga för ditt företag. 

SEO består av många olika komplexa delar och därför är det viktigt att i ett tidigt skede förklara vilken del som är styrande i en SEO-kampanj.

För min egen del är det  inkommande samtal och ifyllda formulär – i slutändan är konkreta leads alltid viktigare än att din hemsida rankas högt.

Något annat som en duktig SEO-konsult bör ta upp tidigt, är att du syns på Google för rätt typ av söktermer, som ligger i linje med dina övriga sälj-mål.

SEO-konsult Maria Johannesson sitter vid en dator

Analysera och utvärdera med rätt verktyg

För att du som företagare ska kunna få ut något av ett samarbete med en SEO-konsult krävs det dels en ordentlig nulägesanalys, men också att du löpande informeras om hur det går för SEO-arbetet.

Då behövs det verktyg så att man fattar beslut baserade på data och inte känslor. 

Google Analytics är ett verktyg som används för att analysera trafikens på en webbplats. 

Verktyget ger dig ovärderlig information om vilka sidor som besöks mest, hur länge besökarna stannar på hemsidan och var de kommer från.

Det här är ett SEO-verktyg som gör att du på detaljnivå kan undersöka vilken effekt olika implementeringar har. Google Analytics gör att du, i princip i realtid, får en djupgående analys över användarbeteendet på din hemsida. 

Google Search Console är ett annat verktyg  som fokuserar på att ge dig information om hur hemsidan presterar i sökresultatet. 

Här får du information vilka undersidor och sökord du rankar för, vilka söktermer som gör att folk landar på din hemsida och information om både interna och externa länkar. 

I den här Google Search Console guiden kan du läsa mer ingående hur du kan använda verktyget.

Vad jag vill få fram här är att en SEO-konsult dels omedelbart ska undersöka om du har de har två verktygen installerade (och om du inte har det, installera dem).

Teknisk SEO och tydlig sidstruktur

För att du ska kunna förvandla sökord till intäkter krävs det att din hemsida skickar tydliga budskap till Google och att den tekniska delen ses över. Avgörande är då att det finns en tydlig sidstruktur.

En SEO-konsult ansvarar för att se till att planera och lägga upp (och eventuellt styra om) vissa undersidor.

Det går verkligen inte att överskatta vikten av en tydlig struktur, hur viktigt det är för en framgångsrik SEO-strategi. Jag brukar jämföra det med ett husbyggande.

Det spelar ingen roll om du har fina rum, eller den senaste soffan om inte huset i grunden är stabilt byggt. Här handlar det alltså om att göra saker i rätt ordning.

Att man inte börjar bygga länkar eller börjar med att bygga ut hemsidan med nytt innehåll, innan man har fått ordning på den nuvarande sidstrukturen. 

Andra områden som faller under teknisk SEO är sådant som att se till att sökmotorer verkligen kan hitta och presentera alla undersidor, duplicerat innehåll och interna länkar.

Ställ de här frågorna innan du väljer SEO-partner

Hur ska du mäta och bedöma  utfallet av SEO-kampanjen?

Olika SEO-konsulter rapporterar på olika sätt. Håll speciellt utkik om ordet/orden  “ranking” eller “nummer 1 på Google”  tas upp om och om igen.  En SEO-konsult ska inte bara få din sida att ranka högt. Man ska lägga ribban högre och få besökare att bli till kunder!

Finns det ett tydligt mätbart säljperspektiv? Tex ifyllda formulär/köp av produkt eller telefonsamtal som kommer från hemsidan?

En SEO-konsult gör en helhetsbedömning av din hemsida och försöker förbättra/analysera:

  1. Ranking for relevanta söktermer
  2. Hur många besökare per månad du får
  3. Vilka undersidor som presterar bäst och varför

Vilken del av SEO börjar du med?

Många SEO-konsulter börjar med en teknisk analys av din hemsida (struktur, interna länkar, innehåll m ) för att sedan utforma en lista/projektplan framåt.

I samband med detta, håll koll på hur mycket säljperspektiv som förekommer. Dvs hur intresserade SEO-företaget/konsulten är av att förstå dina potentiella kunder fungerar och hur ni tillsammans kan fånga in dem.

Hur ser SEO-strategin ut för de första sex månaderna?

En professionell  SEO-konsult är förberedd och kan utförligt förklara den valda SEO-strategin för just ditt företag.

Det första steget handlar ofta om att se till att tekniska bitar är på plats.

Om du i ett tidigt skede får höra att du ska börja bygga ut hemsidan med hundratals nya blogginlägg, fast du vet med dig att dina produkt- eller service-sidor är eftersatta, tänk om

Utifrån initiala strategisamtal bör det läggas upp en ordentlig innehållsplan – som inkluderar alla nuvarande sidor, men också det som kan tillkomma inom en snar framtid.

Vilka strategier används för att få länkar från andra hemsidor?

Se till att all information är transparent och begriplig. Du ska kunna förstå vilka sidor som länkar till din egen hemsida.

Vilken länkstrategi har SEO-konsulten valt som inledande strategi för din hemsida?

Hur mycket automatisering används? (viss automatisering kan vara motiverad  men det är svårt att etablera en personlig kontakt med för mycket AI)

Be SEO-konsulten att visa några länkar som denne byggt tidigare

Hur ska kommunikation se ut?

Hur ofta kommer återkoppling att ske?

Finns det ett samtal efter varje månad där du hålls uppdaterad hur det går?

Rekommendation är att ha ett samtal varje månad, där ni går igenom vad som gjorts denna månad, planerar inför kommande månad, ser över hur många ifyllda formulär/telefon-samtal hemsidan genererat och andra centrala händelser i SEO-arbetet.

Tappa inte kunder på grund av dessa SEO-misstag

  • Duplicerat innehåll – det här innebär att du har identiskt innehåll på flera undersidor eller att det finns duplicerat innehåll från andra hemsidor på din egen hemsida. Det här är ett problem då sökmotorer vill hitta och presentera unikt innehåll för en användare. I värsta fall kan duplicerat innehåll göra att en undersida tappar i ranking (och i förlängningen att den undersidan inte genererar några leads).

  • Felaktig användning av interna länkar – ofta förbisett men en mycket viktig del. Både vad gäller navigering för en användare men det hjälper och sökmotorer att förstå din hemsidas innehåll och hur de olika undersidorna förhåller sig till varandra.

  • Överoptimering av sökord och länkar. Att använda samma sökord om och om igen både när man bygger länkar och skriver innehåll är inte naturligt. Man ska alltid tänka på människor och användare i första hand och inte försöka optimera för sökmotorer.

  • Genom att enbart kommunicera i text kan det vara svårt att knyta an till människor. Överväg därför att använda video för att få ett personligt tilltal

Låt Paseo och Maria hjälpa dig

I den här artikeln har jag gått igenom vad du som företagare ska tänka på om du funderar på  att anlita en SEO-konsult.

Sökmotoroptimering  kan verka snårigt och olika företag är bra på olika saker.

Mitt och Paseo:s sätt att arbeta är att hela tiden tänka på säljperspektivet, att göra ett gediget  förarbete och kontinuerligt hålla dig uppdaterad.

Maria Johannesson i rosa blus som vinkar

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *