Är SEO en effektiv digital strategi?

Jag förstår vad du tänker, okej ännu en person som anser sig vara expert på SEO och digital marknadsföring, som kan hjälpa oss att “navigera” och öka vår “digitala närvaro” och som säger att vi har stora problem, men som inte tydligt och riktigt visar hur vi kan lösa dessa problem. 

Kanske är du småföretagare i Göteborg, Malmö eller Stockholm och vill se vilka alternativ som finns för ditt företag för att du ska nå en topplacering på Google.

Oavsett vilken form av digital marknadsföring du väljer i slutändan är transparens viktigt för att du ska förstå vad du betalar för.

Sökmotoroptimering är ett av de viktigaste elementen i digital marknadsföring och nedan ger jag några exempel på aspekter att tänka på när man står beredd att investera i en SEO-kampanj.

Vad handlar sökmotoroptimering om egentligen?

Sökmotoroptimering eller SEO – är ett av de bästa sätten att nå ut i bruset och få nya kunder.

Kortfattat innebär den här typen av digital marknadsföring att man, genom att:

  • Skapa content
  • Bygga länkar
  • Förbättra tekniska aspekter
  • Förbättra strukturen

kan “förvandla” sökningar på Google till intäkter. Det sker genom att en person skriver in antingen ett eller fler ord i en sökmotor, en millisekund passerar och sedan presenteras ett resultat.

Det finns över 200 faktorer som avgör vilka hemsidor som hamnar högst upp i sökresultatet.  En  nyligen utförd undersökning visade till exempel 75 % av de tillfrågade personerna inte brydde sig om att klicka sig vidare efter första sidan.

Så man vill verkligen hamna högt upp för att  fånga det som jag brukar kalla för den “otåliga köparen” – personer som aktivt letar efter att köpa dina produkter eller tjänster.

Tänk efter själv – hur många gånger under en dag googlar du för att få veta något?

När en potentiell kund googlar på något som är relevant för ditt företag, vill du att din hemsida ska vara det självklara alternativet som presenteras.

Var ska du börja om du är intresserad av SEO?

SEO är en strategisk marknadsföringskanal där några av målen bör vara att:

  • Mer relevant trafik
  • Fler ifyllda formulär
  • Fler telefonsamtal
  • Få fler försäljningar
  • Ökade intäkter

1. Gör en målgruppsanalys

– Vem är det egentligen du skriver för? Som du vill positionera dig som det givna valet, bland bruset av andra företag inom samma nisch.

Malgruppsanalys

Här handlar det om att sätta sig ner och göra en detaljerad personbeskrivning och skriva ner vilka intressen din ideala målgrupp har, vilka typer av problem de ställs inför, hur deras liv ser ut – vad vill de ha mer av – vad vill de mindre av.

Det kommer att hjälpa dig framåt och underlätta vilka produkter eller tjänster du vill framhålla.

Ska det vara en formell ton när du skriver, mer avslappnad eller någonstans mittemellan?

2. Förväntningar på SEO-strategin

Att sätta rimliga förväntningar är a och o vid utformandet av en SEO-strategi.

Målet är att skapa en tydlig nulägesanalys – var ditt företag är och var dina konkurrenter är – och vad som krävs för att du ska komma dit de är.  

För att lyckas med sökmotoroptimering och bli sedd som en riktigt trovärdig och hjälpsam expert behövs det tid och att man gör en noggrann SEO-analys vid uppstarten av ett samarbete.

3. Konkurrentanalys

Bra digital marknadsföring bygger på data – inte på känslor. Och här behövs det därför analysverktyg. Det finns flera olika stycken på marknaden, vissa som är gratis och andra som är betalalternativ. 

För att du ska kunna nå ett toppresultat på Google bör man först titta på konkurrenterna och analysera vad vi kan lära oss av dem. 

Vilka sökord rankas de högt för? Vad är det för typ av sökord?

Det finns i detta sammanhang flera olika målgrupper, en som befinner sig nära att genomföra ett köp och en som mer allmänt vill veta mer inom området. 

Går det att hitta några gemensamma teman mellan de olika konkurrenterna som kan användas till vår fördel?

4. Sätt tydliga mål, enkla att överblicka och som vid behov kan justeras

En av de största fördelarna med sökmotoroptimering är att det hyfsat lätt går att se hur man ligger till dvs mäta och analysera hur SEO-kampanjen presterar i realtid (och också att ändra riktning, om man upptäcker att något inte fungerar som att man vill).

Med olika typer av analysverktyg går det att göra medvetna val, och justeringar – baserat på data och inte känslor. 

Men det bygger på att man i början av ett samarbete sätter sig ner och konkretiserar vad som faktiskt ska mätas, vilka mål som är viktiga för verksamheten, så att man mäter det som betyder något för just ditt företag.

Det ska inte komma som någon överraskning vilka moment som ingår i rapporteringen, det ska man ha gått igenom på förhand.

Tydlig rapportering

De här stegen är viktiga så att man arbetar målinriktat och har rätt förväntningar.

5. Kunskapsbank/blogg

Innehåll är a och o i en framgångsrik SEO-strategi. Content/innehåll ska vara anpassat för din valda målgrupp och spegla vad de finner engagerande, roligt, upplysande eller på något annat sätt läsvärt.

Samtidigt ska det innehåll som produceras vara relevant för din verksamhet.

De här artiklarna bör samlas på ett och samma ställe och ska helst täcka många olika infallsvinklar. Det ska alltså täcka de flesta aspekter/frågor en läsare kan tänkas ha. Poängen här är att det innehåll som publiceras ska vara uttömmande och av längre karaktär

Syftet är att öka trovärdigheten och skicka signaler till din ideala kund (och sökmotorer) att du verkligen kan lösa dennes problem och funderingar. När personen känner sig redo att genomföra ett köp – då finns ditt företag där som främsta alternativ. 

För att nå dit krävs att man kontinuerligt publicerar innehåll – sökmotororer premierar uppdaterat och unikt innehåll. 

En fråga som jag ställer mig när jag ska publicera innehåll är “skulle min ideala kund vara intresserad av det här”

6. Glöm inte bort bilder och videos!

Ett viktigt komplement till skriftligt innehåll är videos (som är uppladdade på Youtube, då Google äger Youtube) 

Dels ökar det chanserna för att ditt företag ska rankas högre i sökresultatet, men det blir också ytterligare ett sätt att knyta an till din publik. 

Och där man kan stå ut från mängden i jämförelse med alla andra företag som säger sig vara personliga i skrift – istället kan man visa att man faktiskt är det på riktigt.

7. Länkar

Att bli sedd som en auktoritet tar tid och inget man kan åstadkomma på egen hand. För att sökmotorer ska uppleva en hemsida och ett företag som det självklara valet, kan man, förenklat säga att man behöver att andra hemsidor tycker att man är trovärdig.

Det innebär att man vill få andra hemsidor att länka till olika undersidor på din egna hemsida.  Det resulterar i att en webbplats får ett gott rykte, vilket i kombination med kvalitativt innehåll, gör att man har goda förutsättningar för att ta en större del av marknaden från sina konkurrenter.

Hur bygger man länkar?

Detta vill jag utveckla senare i en egen artikel, men det finns en uppsjö sätt att göra detta på. Men det viktigaste här är att man gör det på ett transparent sätt och inte försöker att hitta snabba lösningar för att få länkar.

Utgångspunkten när man bygger länkar är att hela tiden tänka på vem som skulle kunna vara intresserad av det innehåll man försöker få länkar ifrån. Även här är det viktigt att göra ett förarbete och se över om det finns länkbart innehåll på hemsidan som vi kan erbjuda andra.

Exempel på sådant innehåll kan vara statistik, undersökningar, roliga eller utbildande infografik eller en djupgående artikel om ett specifikt ämne. Ibland kan man behöva tänka lite utanför boxen när man försöker komma fram till vad som kan vara relevant. 

Ett sätt är att sätta sig ner och fundera över vilka andra ämnen som vår målgrupp är intresserade av och som ligger i någorlunda linje med de tjänster vi erbjuder. 

Även fast det är länkar som byggs får man oftast de bästa länkarna just när man inte tänker på länkar i första hand utan på att skapa riktiga relationer med människan som sitter bakom en skärm.

Vad kan man göra med innehåll man redan har? 

Mitt förslag är att först och främst analysera vilka sökord/sökfraser innehållet rankas för (detta kan man se i Google Search Console) under den specifika undersidan där innehållet finns. Det är ett bra sätt att i realtid se status och om innehållet är på rätt väg.

Att jobba med tydliga och kraftfulla rubriker är ett annat sätt för att göra det enklare för både sökmotorer och människor att förstå innehållet. Länkar mellan produkt/tjänster-sidor och inlägg på blogg är också ett bra sätt att koppla ihop allt innehåll på hemsidan och det i sig kan hjälpa användaren med navigeringen, och hjälpa Google att förstå din hemsida.

Slutligen är ett annat förslag att göra texten luftig och så att den blir lätt att läsa. Vi lever i en otålig värld och man vill inte tappa en potentiell kund för att texten är svår att läsa, speciellt inte om det är en relevant text för vår grupp

8. Ökad organisk trafik genom SEO

Med rätt SEO- samarbetspartner kan din webbplats att öka i trovärdighet och göra att den blir det självklara valet när människor gör en sökning på Google. Ditt företag uppfattas då av Google som en trovärdig auktoritet inom ditt specifika område.

Sammanfattning

SEO är ett effektivt sätt att få fler betalande kunder och en av de mest kraftfulla verktygen i digital marknadsföring.  

Här handlar det om att göra ett ordentligt förarbete, att förstå sin målgrupp på djupet, vara ärlig med sig själv och inte minst ha kontinuerliga avstämningar så att man vet om man är på rätt väg eller inte.

Med engagerande innehåll i kombination med videos och länkar kan ditt företag få fler förfrågningar månad efter månad.