Målet med SEO?
Fler besökare och ökade intäkter
SEO står för Search Engine Optimization eller “sökmotoroptimering” på svenska. Den överlägset största sökmotorn är Google, varje minut görs 5,9 miljoner sökningar. I genomsnitt gör en människa 6-8 sökningar om dagen.
Här får du några råd hur du kan göra din hemsida mer attraktiv och förbättra din position i bruset.
Gör hemsidan till en användbar resurs
Betrakta hemsidan som en resurs för potentiella kunder. Försök att ha det perspektivet på alla undersidor och inte bara första-sidan.
Tänk också på att en hemsida inte är något man gör en gång och sedan hoppas att någon ska hitta den. En sida som sällan uppdateras har svårt att hävda sig i sökresultatet. Speciellt om man är verksam i en konkurrensutsatt bransch och ens konkurrenter aktivt arbetar med SEO.
Betrakta heller inte hemsidan som en statisk broschyr – utan som en möjlighet att verkligen visa att du är en trovärdig (och hjälpsam) expert.
För att man ska kunna få relevant trafik till hemsidan krävs det att man skriver uttömmande och sidan innehåller hjälpsamt innehåll. Hjälpsamt innehåll är skrivet utifrån ett ni-perspektiv där fokus främst är på kunderna, deras problem och funderingar.
Fundera över vilka geografiska områden som är extra lönsamma för företaget och försök få in dessa områden på ett naturligt sätt på undersidorna. Det gör att man ökar sina chanser att få in relevant trafik. Ett exempel är att man arbetar med video och visar vad för typ av arbeten man har utfört i ett visst område. Det gör det också mer personligt gentemot en eventuell kund och eventuella problem med duplicerat innehåll minskar.
Tydliga kategorier för tjänster och produkter
En bra navigering på din webbplats gör att besökare enkelt hittar det innehåll de söker efter och är en viktigt del i användarupplevelsen. Det hjälper också sökmotorer att förstå hur olika typer av innehåll hänger ihop.
Att ha tydliga kategorier för alla dina olika tjänster/produkter är ett måste för att uppfattas som en betrodd auktoritet av Google.
Saknas en logisk struktur, kan det leda till att användaren snabbt lämnar hemsidan och istället kontaktar någon av dina konkurrenter.
Dra nytta av Google
Kanske vet du inte riktigt vilka ämnen du ska ta upp på hemsidan eller hur mycket du ska skriva på dina olika undersidor? Ett bra tips då är att använda Google!
Beskriv med ett par ord vad ditt företag gör, analysera sedan de hemsidor som presenteras. Där finns ofta inspiration att hämta. Vilka är konkurrenternas framgångsfaktorer? Och vad kan du lära dig av dem?
På Google ser du ofta också vilka frågor och sökningar som andra människor har gjort. Om du kan matcha detta med vad du själv erbjuder, ökar dina chanser att målgruppen hamnar på din hemsida.
Skapa innehåll av hög kvalitet
Ju mer intressant innehåll som finns på din hemsida, desto större chans är att besökaren stannar kvar. En blogg eller kunskapsbank är ofta ett effektivt sätt att lösa detta.
Viktigt är naturligtvis att innehållet hålls uppdaterat och är relevant för dina besökare. Exempel på innehåll som kan publiceras är trender, statistik, djupgående analyser mellan olika produkter och utmaningar din ideala kund har.
Testa så att hemsidan laddar snabbt
Både Google och användare uppskattar snabba hemsidor – ett riktmärke är att man inte ska behöva vänta mer än 2-3 sekunder.
En långsam sida leder till att det tar längre tid för Google att gå igenom den och detta kan påverka indexeringen (när den registreras hos Google och sedan visas i sökresultatet) negativt. För att undersöka nuvarande status på hemsidan: använd någon av nedanstående länkar för att testa din hemsidas nuvarande hastighet:
Mer hjälp?
Det här var några av de viktigaste åtgärderna för att öka intresset för din hemsida. Vill du ha min hjälp att genomföra dem, så är du välkommen att kontakta mig.